Staryi Melnik


Cristian BODNARESCU

În amintirea Staryi Melnik

Moldova- parte a României

Chişinău… capitala aşa-numitei ,,Republici Moldova”, unde lupta se dă pe mai multe fronturi.
Republica Moldova este o mare parte a ceea ce a fost odată Moldova mare, parte furată din România. După încheierea celui de-al doilea Război Mondial, România, chiar dacă a încheiat confruntarea de partea aliaţilor, a suferit cele mai mari pierderi. Furată de către ruşi, aceştia nu s-au mulţumit doar la partea materială şi la zecile de vagoane pline cu lingouri de aur, ci au ,,luat” şi o bună parte din ţară. Dacă teritoriul a fost ,,luat” prin intermediul unui act, lingourile au fost ,,corect” furate. Ruşii au trimis 1 milion de români din Republica Moldova la munci grele, în domeniul mineritului, în părţile de N ale Rusiei, aceştia murind din lipsă de acomodare, ,,muncile” traducându-se prin ,,lagăre sovietice”. În locul acestora, comuniştii au mobilizat familii de ruşi. Astfel s-a produs rusificarea noastră, a românilor din acele ţinuturi. România nu a fost doar schilodită în acest fel, tăindu-i-se un picior, ci a fost şi înjunghiată cu un pumnal în plină inimă, pumnalul comunist, ce a lăsat atâtea urme nefaste şi în prezent.

Am vizitat Chişinăul de mai multe ori, urmărind activitatea culturală, politică, muzicală şi pe cea a simpozioanelor internaţionale. Pot mărturisi că situaţia de acolo este dezastruoasă. Comunismul manifestat din plin, lipsa puterii instituţiilor publice, mafia la guvernare, armele la tot pasul şi crimele nepedepsite cu ajutorul mitei se amestecă, formând un întreg ,,ideatic” cu ura împotriva românilor şi distrugerea valorilor româneşti. La Chişinău, taximetriştii nu au aparte de contur şi încercă să te fure, iar după consumaţii ori diferite plăţi, nu primeşti vreun bon fiscal. Ar fi şi culmea… la cine ai putea face o eventuală reclamaţie? Limba vorbită este cea a criminalilor ruşi. După ce au ucis o jumătate din populaţie, trimiţându-i prin Siberia, ce i-ar mai putea opri să îşi vorbească limba? Oricum, robia a reuşit mai mult decât în România, oamenii considerându-se acolo în proporţie majoritară ,,moldoveni” care vorbesc o limbă ,,moldovenească”; evident, ,,diferită 100%” faţă de cea românească. Doar 2% au mai rămas români, manifestând o gândire liberă. După lungi războaie şi conflicte de interese cu Marea Britanie, mai multe ţări recunosc că vorbesc englezeşte, chiar şi America. În schimb, basarabenii susţin sus şi tare că ei vorbesc moldoveneşte, adică o română cu multe cuvinte rusificate, care sună ca o înjurătură. Înafară de cei 2% din populaţie, care se consideră de origine română, restul ne urăsc. Şi asta o fac toţi, până şi cei ce vin în România la studii. În schimb, sute de mii de basarabeni doresc cetăţenie română. Marea majoritate a celor care au dobândit-o s-au orientat către alte ţări. ,,Dacă nu vă convine, de ce mai veniţi la noi?”. Nu am întâlnit pe nimeni, indiferent de poziţia lui socială, care să fi citit o carte în limba română, vorbind cu câte o greşeală de exprimare la fiecare propoziţie, chiar şi la posturile radio-tv româneşti de la Chişinău, oraş complet rusificat. Cultura ieftină, pasivitatea, ignoranţa şi cretinismul se amestecă perfect cu rusificarea continuă a maselor.
În acest material veţi întâlni părerile unor români din Chişinău, care critică dur regimul comunist şi prostirea continuă a maselor, ei cântând în trupe de metal.

 

Festivalul Staryi Melnik

Paul Ciuci a prevăzut parcă prezentarea festivalului ,,Staryi Melnik” în rubrica ,,Eroii Rock- ului”, când a apreciat-o ca fiind ,,cea mai tare”, în ultimul interviu pe care ni l-a acordat. ,,Eroii Rock-ului” a prezentat în premieră pentru România festivalul internaţional Staryi Melnik. Voi atinge puncte cum ar fi organizarea lui, dar am la îndemână şi un interviu în exclusivitate oferit rubricii de impresarul trupei ,,Doll”, Berzoi Semion, precum şi poze cu trupa din timpul concertului realizate special pentru rubrica noastră.
Aflat la a patra ediţie în 2007, festivalul internaţional s-a ţinut pe stadionul Universităţii Tehnice din Moldova, la Chişinău, pe data de 28 iulie. Festivalul ce poartă numele faimoasei mărci de bere a strâns zeci de mii de fani rock pe stadion, iar cele mai în vogă trupe din: Rusia, Ucraina şi Republica Moldova au cântat pe cele 2 scene amenajate.
Cele 21 de trupe ce şi-au susţinut prestaţia pe stadion sunt: Doll, Alternosfera, Gândul Mâţei, ExNN, Zebra, Cuibul, Sabotaj, Metalepsis, Scrrom, 2 Bucks, Zdob şi Zdup, Pilot, Bravo, Nocinîie snaiperî, Nogu svelo, Kirpici, Va-Bank, Koneţ Filima, Pri-cliucenia Ălectronikov, Ioj şi G. Life.
Sunt abordate la acest festival diferite tematici, precum: sexul, politica, dragostea, dar şi semnificaţia socială a berii.

 

 

Doll

Cunoscutul simbol secular, cel de păpuşă, în engleză ,,doll”, exprimă atât starea beatică a nevinovăţiei copilăriei, cât şi groaza. Simbolul păpuşii este adoptat de cineaşti, în mai multe thriller-uri, dar şi de artişti muzicali, cum ar fi trupa de metal agresiv Ancient, în videoclipul ,,Will O’ The Wisp”.
Iată că denumirea de păpuşă este luată drept nume de formaţie de metal.
Formatia Doll s-a format la sfârşitul anului 2000. Pe parcursul acestor ani băieţii au abordat mai multe genuri, acum oprindu-se la stilul new-metal.
,,Trupa Doll am hotărât s-o formez la sfârşitul anului 2000. Până atunci cântam la ghitară, de 3 ani” – povesteşte fondatorul formaţiei Doll, Cristian Zavadschi, într-un interviu publicat în cadrul portalului de ştiri şi muzică rock, www.rupere.md. ,,Împreună cu prietenul meu Sergiu, care cânta atunci în formaţia “Empatological Necroticism”, am decis să cântăm in stilul grind. Denumirea “Doll” a propus-o Sergiu – care era înnebunit de albumul formaţie Korn, pe a cărei copertă era desenată o păpuşă. Denumirea are o anumită însemnătate subtilă: toată lumea = păpuşi marionete, în care rolul îl joacă soarta (destinul)” – ne declară Cristian.
Data de 15 decembrie avea să marcheze primul concert al băieţilor în PUB-ul ,,Balck Elephant”, ei cântând în deschiderea formaţiei ,,Maelstrom”.
Primele turnee Doll au fost susţinute în 2003 – trupa cântând la Tiraspol, în cadrul festivalului “Făra Droguri, Fără SIDA”. Evenimente de acest gen sunt de acum obişnuite pentru metalişti, ţinând cont că tocmai s-a încheiat turneul mondial al legendarilor de la WASP, realizat împotriva consumului de droguri. Culturiştii care ne îndeamnă la sport şi viaţă, cei de la WASP, au concertat în ţara noastră în toamna lui 2006, pe aeroportul din Cluj Napoca, care a fost plin.
Doll a realizat primul său videoclip, cel al piesei ,,Din Păcate”. Clipul a fost filmat în câteva zile, finalizându-se chiar în ziua concertului. Canalele naţionale de televiziune din Republica Moldova l-au colecţionat, difuzându-l des.

 

Interviu cu impresarul trupei, Berzoi Semion

Am realizat interviul pe care voi îl veţi citi în continuare, cu Berzoi Semion, cu ajutorul colaboratorului meu la rubrica Eroii Rock-ului, Victor Munteanu, corespondent de Chişinău. Victor i-a adresat întrebările mele impresarului Doll, Berzoi Semion.

 

Cristian Bodnărescu: Care este câmpul gravitaţional de forţe ce condiţionează mişcarea rock în societatea Republicii Moldova?
Berzoi Semion: Principalele câmpuri ce împiedică ridicarea de la sol a trupelor şi realizarea lor sunt promovarea în masă şi puterea materială.
Promovarea în masă este interdependentă de resursele materiale. Promovarea în masă necesită resurse financiare, fiind aproape imposibil să te menţii.
Cristian Bodnărescu: Există o piaţă internă proprie pentru muzica din Republica Moldova?
Berzoi Semion: Republica Moldova nu are o piaţă internă proprie pentru muzica ei. Noi suntem dependenţi de alte pieţe muzicale. Avem foarte multe exemple de trupe din Republica Moldova care, neavând posibilitatea de a se impune pe alte pieţe, pur şi simplu nu s-a mai auzit nimic de ele.
Cristian Bodnărescu: Ce reprezintă festivalul Staryi Melnik pentru trupa Doll?
Berzoi Semion: Este foarte important. Concertul de la festivalul Staryi Melnik de sâmbătă a fost primul open air al formaţiei.
Cristian Bodnărescu: Care este componenţa formaţiei Doll?
Berzoi Semion: Siloci Roman- voce, Blajco Tara- ghitară bas. Mai avem 2 ghitarişti, şi anume Starîş Vitalie, precum şi Zavaţchi Cristian. Cristian este a doua voce, el compunând şi textele. La baterie îl avem pe Berdea Eugeniu.

 

Încă de la început am decis: fără piese în rusă!

 

Cristian Bodnărescu: Toate compoziţiile formaţiei sunt în limba română. Vă veţi trăda vreodată limba şi originea?
Berzoi Semion: Niciodată! Scena şi publicul românesc ne atrag. Noi nu avem nicio piesă în rusă şi nici nu vom avea în limba criminalilor. Ne respectăm originea de român şi limba noastră, a românilor, româna. Cam rar veţi întâlni la noi, în Republica Moldova, să nu se compună în limba dictatorilor comunişti, rusa. Încă de la început am decis: fără piese în rusă!

 

Cristian Bodnărescu: Ce exprimă ultimul vostru album?
Berzoi Semion: Chiar dacă nu i-am găsit încă un nume, această lună, august, va marca începerea înregistrărilor lui. Sunt multe piese. Noi, în Republica Moldova, trecem prin nişte perioade foarte grele. Din punct de vedere ideologic suntem manipulaţi, îndobitociţi. Ni se inspiră ideea de turmă. Suntem prostiţi şi înşelaţi la tot pasul. La fel ca şi în România, metaliştii intelectuali au rămas liberi şi luptă împotriva tiranilor comunişti, militând pentru eliberare. Restul populaţiei paşte precum o fac vitele pasive, aşteptând să fie mânate spre pajişti democrate, necomuniste. Noi, noua generaţie, suntem siguri că avem ce spune şi trebuie să fim auziţi. Dacă nu avem la dispoziţie metodele politice ori pe cele economice, o facem cultural. Spiritul ne este liber orice ar fi şi libertatea nu ne poate fi luată, o apărăm cu orice preţ. Mesajul cultural este întotdeauna cu mult mai bine înţeles faţă de celelalte de către oameni.
Deci, albumul nostru exprimă ideea de libertate şi ieşirea din jug.
Cristian Bodnărescu: Ce mesaj aveţi pentru cititorii rubricii ,,Eroii Rock- ului?”
Berzoi Semion: Salutări. Vă iubim. Vă iubim mult. Rock makes us one. Vă felicit că aţi ales singura rubrică care are curajul de a ne susţine şi îi prevăd un viitor îndelungat, plin de succese.

 

Cristian Bodnărescu

Leave a Comment